Sytuacja na rynku SmartTV w 2018 roku

Trudno obecnie na rynku kupić inny telewizor, niż taki, który nie miałby funkcji "smart". Różnorodnością aplikacji i zaawansowanym poziomem oprogramowania kuszą producenci praktycznie już wszystkich marek odbiorników. Do tego dochodzi mała różnica cenowa pomiędzy telewizorem "smart", a tradycyjnym odbiornikiem. Warto więc, przyjrzeć się bliżej oprogramowaniom, dzięki którym to właśnie smartTV świeci triumfy popularności na całym świecie.

Aplikacje, swoją sławę i rozgłos zawdzięczają tak naprawdę smartfonom. Telefony, te oprócz dotykowych ekranów, mocnych procesorów cechuje możliwość zainstalowania dowolnej aplikacji niezależnych producentów. Uniwersalność smartfonów i dowolność w wyborze aplikacji, doprowadziły do rozkwitu telewizorów smart. Jak się okazuje, w wypadku odbiorników telewizyjnych sytuacja nie jest jeszcze tak samo jasna jak przy telefonach komórkowych. Większość producentów chwali się, że to właśnie jego telewizory pozwalają na swobodne przeglądanie internetu i uruchamianie wybranej aplikacji.

Okazuje się jednak, że kwestią otwartą pozostaje to, jakiego typu są to aplikacje i w jaki sposób wychodzą poza wbudowane już oprogramowanie. Na pewno, telewizory SmartTV mają dużo bardziej skomplikowany system niż przeciętny odbiornik. Coraz częściej pojawiają się w nich 64-bitowe wielordzeniowe procesory, na których działają autorskie oprogramowania, sterowane za pomocą pilota lub głosem użytkownika. Podstawową funkcją, którą muszę spełniać wszystkie SmartTV jest możliwość podłączenia telewizora do internetu.

Smart TV

Najczęściej można tego dokonać za pomocą sieci Wi-fi, niektóre modele można również podpiąć do domowej sieci kablowej za pomocą złącza Ethernetu. Brak możliwości połączenia z internetem sprawia, że możliwości SmartTV stają się bardzo ograniczone.

Oprogramowanie telewizorów smart powinno być łatwe w obsłudze, a użytkownik po bezpośrednim kontakcie od razu powinien wiedzieć do czego służą poszczególne funkcje. Przeglądanie stron internetowych, odtwarzanie video na Youtube czy oglądanie filmów i seriali z najpopularniejszych serwisów streamingowych jak HBO Go czy Netflix są tylko jednymi z nielicznych możliwości użytkowania SmartTV. Dodatkowo, większość producentów telewizorów już z góry umieszcza w oprogramowaniu najważniejsze aplikacje (Netflix, Youtube, Instragram), przeglądarki internetowe zgodne ze standardami HTML5 i sklep, z którego można kupować i instalować inne, wybrane przez użytkowników aplikacje.

Podczas gdy sytuacja z oprogramowaniem na rynku telefonów komórkowych jest dosyć wiadoma (Android Google, IOS Apple czy OS Blackberry), tak w przypadku SmartTV jest to nieco bardziej skomplikowane. Firmy produkujące odbiorniki smart, podzielone są na cztery platformy software'owe z czego trzy stworzone są przez swoich producentów, a jedna ma ambicje działać na sprzęcie innych marek. Klasyfikacja ta, nie jest jednak kompletna, ponieważ mniejsi producenci telewizorów też posiadają własne niekompatybilne oprogramowania, które mimo wszystko łączy jedno - nakładanie na użytkowników pewnych ograniczeń.

Story Page